söndag 26 januari 2014

Det första inlägget!

Detta inlägg tilldelas ungefär ett "Hello world".

Jag testar med andra ord lite för att se hur det kommer att se ut, eftersom jag tidigare inte haft någon direkt erfarenhet av bloggandet.

I alla fall, jag skrev en kort beskrivning av vad som kommer att dryftas i bloggen, men här följer en kanske bättre beskrivning.

Jag arbetar som sagt i ett gatukök, arbetet är väldigt omväxlande, vilket kanske för många av er är svårt att tro, men så är det. Varje kund är unik och för det mesta rolig att ha med att göra, det finns några få som inte är roliga att ha att göra med, men de kan en omvända. Att omvända en kund som kanske haft en usel dag till ett leende är egentligen ingen konst, det gäller bara att lyssna och sälja in något positivt i det hela. Detta kanske låter syniskt, men det är nog mer en självbevarelsedrift för mig, det är lätt att dras in i det negativa då kunderna, i alla fall hos oss, verkligen vill få fram och berätta om hur de mår.

Ett exempel, kund kommer in och är arg på sitt barn för det bråkat, barnet stönar såklart med vad det vill äta, pappan eller mamman blir då ännu mer frustrerad. Här är det enkelt att bara bryta in och bryta av, enklast är att se, kunden, säga hej till barnet. En kan se om barnet har något motiv på sina kläder, Lego, Star Wars eller annat, och påtala det tuffa i det, eller fråga något om det. Enkelt och alla blir lugnare, för jag, chefen i situationen har visat att jag sett dem och ska ta väl omhand om dem, det fungerar såklart inte alltid, men förvånansvärt ofta.

Så det var dagens smakprov :-)

Må alla era korvar vara goda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar